عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد
سرخط خبرها

ایران خواستار «تضمین مکتوب آمریکا» شد

  • کد خبر: ۸۷۵۵۵
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
ایران خواستار «تضمین مکتوب آمریکا» شد
مذاکرات وین در شرایطی، هشتم آذرماه آغاز می‌شود که ایران باتوجه به سابقه تاریک آمریکا در برجام، خواستار اخذ تضمینی محکم از سوی این کشور برای ادامه حضورش در برجام است. حالا که در آستانه دور تازه مذاکرات قرار گرفته ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ادعا می‌کند که ایران برجام را ترک کرده است. آیا اطلاع ندارد که این آمریکا بود که این توافق را ترک کرد؟ مسیر بازگشت آمریکا روشن است: پذیرش تقصیر، پایان کارزار «شکست حداکثری» و تضمین آنکه حقوق بین الملل دیگر به سخره گرفته نخواهد شد. برجام مؤید این انتظارات بدیهی و پایه است.»
از سویی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از موضوع ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین استقبال کرد و گفت جایگزینی برای توافق هسته‌ای وجود ندارد.

موضوع اصلی، خروج آمریکا از برجام است

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، نیز در گفتگو با نشریه فرانسوی «فیگارو» گفت: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون درباره موضوع هسته ای، سال ۱۳۹۴ در قالب مذاکراتی که بین ایران و ۵+۱ شکل گرفت، به طور کامل توافق شد. موضوع اصلی که پیش رو داریم، پیامد‌های ناشی از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق برجام است که آن پیامد‌ها منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه ایران وضع شده است. وی ابراز امیدواری کرد که در دیدار با مقامات اروپایی در چهارروز پیش رو، بتوان زمینه‌های برگزاری مذاکرات موفق و رو به جلو را فراهم کرد.

آمریکا باید تضمین دهد

با این اوصاف به نظر می‌رسد که این بار غربی‌ها نمی‌توانند با ابزار مذاکره، خواسته‌های خود را بر ایران تحمیل کنند و گویا تا شروط ایران محقق نشود، به نتیجه رسیدن مذاکرات، بعید باشد. در این باره، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به «مهر» گفت: شرط ما برای بازگشت آمریکا به برجام این است که آنان تضامین لازم را بدهند و به تعهدات خود پایبند باشند. همان طور که ما برجام را پذیرفتیم و به تعهدات خود عمل کردیم، آمریکایی‌ها هم باید این گونه باشند، باید به تعهدات خود عمل کنند و تضمین دهند که دیگر تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارند.

به گزارش «نامه نیوز»، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیر کل جامعه روحانیت مبارز، نیز درباره سیاست خارجی در همایشی گفت: شخص رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و معاونانش بر حفظ برجام و رفع تحریم‌ها تأکید کردند. این تصمیم نظام و دولت است. ما تحریم‌ها را ظالمانه می‌دانیم، ولی آیا قرار است از منافعی که از رهگذر رفع تحریم‌ها نصیب ما می‌شود، چشم پوشی کنیم؟ دولت با پشتوانه، همبستگی و تعامل ملی در مذاکرات شرکت کند و بیشترین حق را بگیرد.

توپ بدعهدی در مذاکرات در زمین آمریکاست

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، نیز در گفتگو با «برنا»، درباره تلاش آمریکا و برخی کشور‌ها برای مقصر جلوه دادن ایران در موضوع برجام گفت: این توافق در عالی‌ترین سازمان بین المللی یعنی شورای امنیت به تصویب رسیده و در نوع خود از نظر استحکام حقوقی بسیار محکم است. خروج یک طرفه ترامپ از این توافق باعث شد امروز آمریکا نتواند ادعا کند توپ در زمین ایران است.

ایران چه تعهداتی داشت که می‌بایست انجام می‌داد و نداده است! ایران به آنچه وظیفه داشت، عمل کرد و بدعهدی از طرف مقابل بود. طرف مقابل روح برجام را نقض و نقض عهد کرده و از برجام خارج شده است. مسلما بدعهدی از طرف آمریکا بود و امروز توپ در زمین آن هاست و اگر اراده‌ای برای توافق مجدد وجود دارد، باید در چارچوب توافق قبلی به همه آنچه طرفین متعهد بودند، عمل شود. آمریکا باید در همین چارچوب به تعهدات خود برگردد و تحریم‌ها لغو شود و مذاکرات به نقطه‌ای برگردد که بعد از توافق برجام قرار داشت.

روش و شکل مذاکره باید عوض شود

عباس گلرو، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم در گفتگو با «برنا» گفت: مردم می‌دانند دولت و تیم مذاکره کننده برای تأمین منافع کشور و ملت در مذاکرات حضور پیدا می‌کنند. طرف مقابل هم طرف آسانی نیست، آن‌ها هم کثیرند و هم مشترک؛ در منافعی که تعقیب می‌کنند یک هدف را دنبال می‌کنند. اینکه اروپا با آمریکا تفاوت دیدگاه داشته باشد، اصلا درست نیست؛ بنابراین باید منتظر ماند و دعا کرد تیم ایرانی دست پر به مذاکره برود. روش و شکل مذاکره باید عوض شود، محتوای مذاکرات باید تغییر کند و فضای جدیدی شکل بگیرد. پیش بینی برای نتیجه مذاکرات سخت است؛ در سیاست بین الملل هیچ چیز پیش بینی شدنی نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->